כתבה: דניאל לאור

כמו חברות טכנולוגיה רבות, גם אפל החלה לגלות התעניינות בענף הרכב. מה שהתחיל בתור התנהלות שהתרחשה במחשכים ועם לא מעט תיאוריות קונספירציה הפך עם הזמן לעובדה מוגמרת: אפל מפתחת מכונית אוטונומית, וזה עתיד להשפיע על כבישי העולם בעתיד – ואולי אפילו קרוב יותר מכפי שצפינו.

דור העתיד של ענף הרכב: שחקנית חדשה ומסקרנת בשם אפל

אפל מהווה נכון להיום את אחד המותגים החזקים ביותר בעולם, לא מעט בשל היותה חברה טכנולוגית שתמיד הצליחה לסחוף אחריה המונים בעקבות פיתוחים של מכשירי סלולר, מחשב ואלקטרוניקה שהצליחו לשנות את תרבות הצריכה ואפילו להפוך את אפל בעיני רבים לדת של ממש בכל הקשור לטכנולוגיה, שיווק ופרסום. אולם, רבים אינם מודעים לעובדה כי אפל לוטשת עיניים גם אל תחומים אחרים שלאו דווקא מתקשרים לערכי המותג, אחד מהם הוא ענף הרכב. מדובר בענף שנשאר יציב ואף מוביל למהפכות של ממש (בדומה למהפכה התעשייתית) בעקבות פיתוח של מכוניות העתיד שעד לפני מספר שנים היו כמעט דמיונות, ובשנים האחרונות הופכות למציאות של ממש. מדובר ברכבים אוטונומיים שמאפשרים להימנע מנהיגה עצמאית, בעלי מערכות חכמות שיודעות לזהות עצמים על הכביש ואף לעצור את הרכב לפני הולכי רגל, ובכך להציל חיי אדם. מעבר לעובדה כי מדובר בפיתוח בעל משמעות אדירה מבחינת הבטיחות בדרכים, מדובר גם בהיותה של הטכנולוגיה של המאה ה 21 חדשנית ופורצת גבולות, ואת היישום של אותן טכנולוגיות ניתן לראות בפיתוח של רכבים אוטונומיים שכבר החלו במבחני ריסוק, מתוך מטרה להעלות את הרכבים כבר בשנים הקרובות על הכבישים ולהפוך אותן לכלי רכב גם בטיחותי וגם נגיש מבחינת המחיר לצרכן. אז איפה בדיוק נכנסת אפל לטווח? ובכן, התשובות אצל המנכ”ל – טים קוק.

האמא של כל הפרויקטים

טים קוק, המנכ”ל של אפל אישר בשנת 2017 כי החברה עובדת על פיתוח של רכב אוטונומי ואף הגדיר את הפרויקט כ”אמא של כל הפרויקטים”. מדובר בהצהרה שהובילה לזינוק במניות החברה, בעיקר של העובדה כי המשקיעים הופתעו לדעת כי אפל עובדת על הפיתוח שזכה לשם “טיטאן” כבר מספר שנים. מדובר בפרויקט בסדר גודל עצום, ובו לוקחים חלק מהנדסים מהשורה הראשונה כמו גם חברות טכנולוגיה מובילות כמו מוביילי הישראלית. יתרה מכך, ע”פ מנכ”ל החברה ההשקה של הרכב אמורה להתרחש בשנת 2021, וזאת לאחר הצהרה מצדו עוד בשנת 2017 כי המכונית הראשונה תעלה על הכביש בשנת 2020. כידוע, שנת 2020 הייתה שנה דרמטית לענף הטכנולוגיה והרכב בפרט, כאשר לא פעם פרויקטים מהסוג הזה מתעכבים בעקבות מבחנים כושלים כמו גם חסמים רגולטורים רבים שהקשו מאוד על הפיתוח. לכן, ניתן לומר כי ביצוע הפרויקט והשקתו עלולים להתעכב הן בעקבות המשבר הכלכלי החריף והן בעקבות מבחנים רבים אותם נדרש לבצע תחת פיקוח הדוק, מתוך מטרה לשנות את תרבות הנהיגה במדינות רבות בעולם, כמו גם כאן בישראל.

פערים גדולים בין אפל לבין השחקניות הגדולות

חלק מהותי מהעיכוב בפעילות של הרכב של הרכב נובע מתוך אי יכולת של החברה לפתח את המכונית באופן עצמאי, אלא להיעזר בשחקניות אחרות בענף שכבר נמצאות במצב מתקדם הרבה יותר מאשר אפל. כידוע, ענף הרכב משקיע מיליארדים בתחום ולא מעט מהטכנולוגיות כבר מוגנות תחת פטנט, ועל כן החלה אפל לשנות את התפיסה ואף לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים עם השחקניות הגדולות בענף הרכב אשר מספקות לחברה את התכנון והייצור, ואילו אפל תפתח את ממשקי ההפעלה כמו גם פיצ’רים טכנולוגיים. לסיכום, סיכוי סביר מאוד כי נוכל לראות בשנים הקרובות את הרכב של אפל על הכביש, אולם עד אשר זה יקרה – נותר לבחון בסקרנות את התקדמות החברה בפיתוח, מתוך הבנה כי אפל יודעת לייצר מוצר מנצח, השאלה היא האם היא תצליח במקום שרבות נכשלו? ימים יגידו.

בדיקה ,השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

משרדי יאהו
מדוע ורייזון מוכרת את יאהו?
השקעות נדלן וולסטון
השקעות נדל”ן מניבות בישראל
הצפרדע המשוגעת
הצפרדע המשוגעת של הנאסד”ק – Jfrog
שוק הנדלן רותח
האלטרנטיביות של שוק הנדל”ן בישראל
בלו דוט
עולם הפינטק ממשיך לצמוח: בלו דוט גייסה 32 מיליון דולר