תעופה

סין עושה הכול כדי להדיח את ארה”ב ממעמד מעצמת העל העולמית ולכבוש בעצמה את הפסגה. אחד התחומים בהם סין מפגרת מאחור הוא התעשייה האווירית האזרחית שלה.
דווקא בתחום התעופה הצבאית לסין יש הרבה מה להתגאות בו. חברת AVIC חברה בבעלות ממשלתית המדורגת במקום 151 ברשימת ה – Fortune 500 תכננה, פיתחה ויצרה עד כה למעלה מ – 60 סוגים שונים של כלי טייס צבאיים וביניהם מטוסי קרב, מסוקים, מטוסי תובלה, מטוסי אימון ומטוסי הפצצה. סין מייצרת בעצמה גם מטוסים ללא טייס (מל”טים) ומזל”טים -מטוסים זעירים ללא טייס.

בתחום התעופה האזרחית תאגידי הענק בואינג (האמריקני) ואיירבוס (האירופאי) שולטים בזירה מזה עשרות שנים. לאחרונה נראה שחוקי המשחק עומדים להשתנות, חברת COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China), אשר הוקמה על ידי ממשלת סין בשנת 2008, מסיימת בימים אלה פיתוח מטוס נוסעים ראשון, ה- C919 ותהפוך, הלכה למעשה, למתחרה משמעותית עבור בואינג ואיירבוס.

האם COMAC תשבור את דואופול בואינג – איירבוס?

ממשלת סין השקיע לא פחות מ – 72 מיליארד דולרים בפיתוח מטוס הנוסעים הראשון מתוצרת COMAC, כל זאת במטרה להבטיח שה – C919 יוכל להתחרות בהצלחה מול מטוסי נוסעים בגודל דומה מתוצרת בואינג ואיירבוס (ה – 737 של בואינג וה – A320 של איירבוס).

מנכ”ל איירבוס, גיום פורי, כבר הודה שעד סוף העשור הדואופול בתחום התעופה האזרחית יהפוך לטריופול, לפחות ככל שמדובר במטוסים צרי גוף, בעלי מעבר אחד בין שורות המושבים.
כמעט מיותר לציין שחברות התעופה הסיניות יצטיידו במטוסי C919 (למרות שלא חויבו מפורשות לעשות זאת). סין עצמה מהווה את צרכנית מטוסי הנוסעים צרי הגוף הגדולה בעולם, הצפי הוא שבמהלך 20 השנים הקרובות חברות תעופה בסין ירכשו כ – 9,000 מטוסים חדשים.

שתי תאונות קטלניות במטוסי 737 מקס של בואינג

בשנת 2018, חודשים ספורים לאחר שנכנס דגם 737 מקס החדש של בואינג לשימוש מסחרי, התרסק מטוס כזה וכל הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו נספו. בואינג טענה שהתאונה התרחשה בשל טעות אנוש וכי אין פגם במטוס. בשנת 2019 התרסק 737 מקס נוסף והתברר שכשל בתוכנת הטייס האוטומטי היא שגרמה לשני המטוסים להיכנס לצלילה בעודם בשלב הנסיקה לאחר ההמראה. באופן לא מפתיע, בעקבות התאונות מדינות רבות החרימו את מטוסי ה – 737 החדשים של בואינג. נכון לאמצע שנת 2021 מדינות המערב כבר הסירו את החרם אולם סין טרם עשתה זאת. בבואינג טוענים שההתמהמהות הסינית נובעת משיקולים פוליטיים ורצון למנף את החרם על בואינג כדי להשיג לעצמה יתרון במלחמת הסחר המתמשכת בינה לבין ארה”ב.

המטוס מתוצרת סין, הרכיבים, ברובם, מערביים

מעניין לציין כי ה – C919 הוא אכן מטוס סיני אולם היצרנית COMAC רחוקה מלהיות מסוגלת לפתח ולייצר מטוס נוסעים מוצלח כזה בכוחות עצמה. עשרות חברות מערביות מספקות ל COMAC – חלקים ומכלולים, בקרב חברות אלה קיימת דאגה גוברת שסנקציות מצד ארה”ב (במסגרת מלחמת הסחר) תקשה עליהן להמשיך לטפח את מעמדן כחלק משרשרת הייצור של מטוסי נוסעים מתוצרת סין.

מומחים מזהירים שמוקדם מדי לקבוע אם ה – C919 אכן יוכל להתחרות בהצלחה מול הדגמים המקבילים מתוצרת בואינג ואיירבוס. הסיבה לכך אינה עד כמה טוב המטוס עצמו אלא סימני שאלה הנוגעים ליכולת של COMAC לספק את התמיכה הטכנית הנדרשת לחברות תעופה שיכללו את ה -C919 בצי המטוסים שלהן. בנוסף ה – C919 יצטרך לקבל את אישור מנהל התעופה הפדרלי האמריקני וסוכנות האיחוד האירופי לבטיחות בתעופה, לא ברור כמה זמן יחלוף עד קבלת האישורים הנכספים.

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

מדד המחירים ליצרן
פיצול אישיות סיני – מדד המחירים ליצרן עולה ומדד המחירים לצרכן יורד ומה זה אומר עלינו?
רכב חשמלי
ריינג’ רובר: המהפכה החשמלית של הנסיכה הבריטית
טויוטה
טויוטה מיראי שוברת שיא גינס: מכונית מימן עם טווחי נסיעה בלתי רגילים
משאבת נפט
תיק השקעות אלטרנטיבי: שעתו האחרונה של הזהב השחור
השקעה אלטרנטיבית
זה שעולה וזה שיורד – האם סקטור הצריכה מאבד גובה לאחר שנת הקורונה?