ניאו

ניאו היא אחת השחקניות המובילות בשוק המכוניות החשמליות הצומח ובשנת 2020 היו מי שהחלו לכנות אותה “טסלה הסינית”. החברה הוקמה בשנת 2014, לקראת סוף 2018 ביצעה הנפקה ראשונה לציבור בבורסה בניו יורק וגייסה 1.8 מיליארד דולרים. מניית החברה (NYSE: NIO) איבדה מערכה וירדה משיא של 10 דולרים למניה במרץ 2019 לשפל של 1.5 דולרים בנובמבר 2019. מתחילת 2020 החלה מניית ניאו לנסוק ורשמה עליה של 2,500% (!) לשיא של כמעט 62 דולרים בסוף ינואר 2021, שווי השוק של החברה נאמד אז במעט מעל 60 מיליארד דולרים (גבוה יותר משל ענקית הרכב הוותיקה GM). נכון לתחילת מאי 2021 המניה נמצאת במגמת ירידה ושווי השוק של ניאו הצטמצם לכדי 54 מיליארד דולרים “בלבד”.

לנוכח הביצועים הפיננסיים התזזיתיים של ניאו בשנה וחצי האחרונות רבים שואלים את עצמם האם החברה אכן צמחה בקצב המצדיק את נסיקת ערך המניה או שמא מדובר בבועה המתפוצצת לנגד עיננו? כדי להבין את מצבה של ניאו ולהחליט אם מדובר בחברה בה כדאי להשקיע (ולאיזה טווח) חשוב לבחון מדדים כגון הנתח שהצליחה לכבוש משוק הרכבים החשמליים התופח, היקף הביקוש לרכבי החברה לעומת מספר הרכבים שמכרה בפועל ויעדיה לטווח הקצר והארוך.

ניצלה מפשיטת רגל

שנת 2020 הייתה הרת גורל מבחינת ניאו. בתחילת השנה כפסע הפריד בינה לבין פשיטת רגל. החברה עמדה בפני קריסה בתחילת 2019 כשנתקלה במחסור חמור במזומנים, התקשתה לשלם לספקים והצליחה בקושי למסור את הרכבים שהוזמנו. בכל שנת 2019 ניאו מכרה כ – 32,000 רכבים חשמליים, כ – 20,500 מהם בסין.
בשנת 2020 מכרה ניאו כמעט 44,000 רכבים. אמנם, לפי הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2021 היא עדיין אינה מייצרת רווחים אולם הכנסותיה ברבעון זה הסתכמו ב – 8 מיליארד דולרים לעומת צפי של 7 מיליארד ומבחינה זו נראה שהיא צועדת בכיוון הנכון. בשלושת החודשים הראשונים של 2021 ניאו מסרה כ – 20,000 רכבים. מחסור עולמי במוליכים למחצה, עמו מתמודדות גם מתחרותיה, ללא ספק יאט את קצב הייצור. החברה עדכנה את תחזית מכירותיה ל – 2021 מ – 100,000 רכבים ל – 95,000 רכבים בלבד.

ניאו 2

התחרות גוברת בשוק הרכבים החשמליים

ניאו החלה דרכה עם דגמים בקטגוריית רכבי היוקרה, כיום היא מציעה דגמים אטרקטיביים במספר קטגוריות. אחד היתרונות של רכבי ניאו הוא עמדות החלפת סוללה (Battery swapping) המאפשרות החלפת סוללה ריקה במלאה בתוך חמש דקות, וכך נחסך זמן טעינה. יתרון חשוב נוסף הוא מכירת הרכב והסוללה בנפרד, כך ניתנת לקונים האפשרות לשלם עבור הרכב בלבד ולשכור סוללה בתשלום חודשי, בכל עת ניתן להחליף סוללה ישנה בחדשה.

בשנת 2021 תאלץ ניאו להתחרות בשוק המקומי בסין לא רק עם יצרנים סיניים אלא גם עם טסלה, פולקסווגן ופורד שהחלו גם הם למכור רכבים חשמליים בסין. ביחד עם זאת, ניאו חודרת היטב לשווקים באירופה וגם בארה”ב. למרות האטת קצב הייצור בשל המחסור בצ’יפים ההיקף הגלובלי של מכירת כלי רכבי חשמליים בשנת 2021 צפוי לגדול ב-70% ביחס לשנת 2020.

רכבי ניאו ימשיכו לגמוע מרחקים, גם בישראל

ברור שניאו היא יצרנית רכב חשמלי שהכתה שורשים ואינה עתידה להיעלם. רכבי ניאו יתחילו להימכר גם בישראל במהלך 2021. החברה מתקדמת היטב לקראת רכבים אוטונומיים ויש אפילו שמועות על שירות מוניות ניאו ללא נהג בתל אביב. ניאו היא חברת הרכב החשמלי היחידה המשקיעה גם בהקמת תחנות החלפת סוללה, השקעה זו תעניק לחברה יתרון שיווקי אם יסתבר שבעלי רכבים חשמליים של חברות מתחרות יקנאו בבעלי דגמי ניאו שייהנו מן האפשרות לחסוך בזמן טעינה.

בדיקה ,השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

מרצדס בנץ
החשש הגדול של טסלה: מרצדס בנץ בדרך לכבוש את ממלכת הרכב החשמלי?
השקעות אלטרנטיביות
למי מתאימות השקעות אלטרנטיביות?
שילוב השקעות אלטרנטיביות
איך משלבים השקעות אלטרנטיביות בתיק הנכסים המסורתי?
קרן גידור
וולת’סטון קפיטל – קרן גידור אלטרנטיבית שמגנה על ההון שלכם!
BMW
השפה החשמלית של BMW