כמעט בכל מוצר, בכל תהליך של תמחור ובכל תעשייה, הובלה היא היבט תפעולי משמעותי. ברחבי העולם מרגישים מחסור הולך וגדל בנהגי משאיות, מה שיוצר עומסים בערוצי התובלה המסורתיים. איך פותרים את בעיית נהגי המשאיות?

מקדונלדס

אחת ההשפעות של שנת הקורונה על יוקר המחיה היא פגיעה מהותית בזמינות של כוח אדם לא מיומן. כשהממשלות מעוניינות להשאיר אנשים בבתים, כשכל חודש מביא איתו את הבשורות, הגזירות וההגבלות שלו מסביב לעולם – לא בטוח שבכל תחום, היציאה לעבודה היא הכרחית. כמעט בכל מדינות המערב באופן גורף, ממשלות הציעו פיצוי לעובדים שבוחרים לא לעבוד, שבודדו כתוצאה מהקורונה או שהעיסוק והפרנסה שלהם נפגעו ממדיניות הסגרים. כך יצא, שעובדים מיומנים שמרוויחים סכומים גבוהים והמוניטין העסקי שלהם חשוב להם, המשיכו לעבוד – בעוד עובדים פחות מיומנים, דווקא העדיפו לאסוף קצבאות ופיצויים מטעם הממשלה, ולדלג על ימי עבודה סיזיפיים בשמש.

בתחילת שנת 2021, כשהחיסונים הפחיתו גם את שיעורי החולים וגם את מדדי הפחד בתעשיות השונות, עובדים לא מיומנים לא מיהרו לצאת מהבית ולחזור לעבודה, מה שגרר האטה באספקה ועליות מחירים של מוצרים רבים וביניהם רשימה ארוכה של מוצרי בסיס וחומרי גלם. אבל מסתבר, שיש תחום עיסוק אחד של עובדים לא מיומנים שסובל מאותו מחסור של עובדים כבר מאז תחילת שנות האלפיים, מחסור שמשפיע באופן רוחבי על כמעט כל משק בכל מדינה מערבית: נהגי המשאיות.

בכל מדינה, נהגי משאיות נאלצים להתמודד עם תנאי עבודה לא פשוטים. במדינות גדולות מסלולי נהיגה כרוכים לעיתים ימים ושבועות מחוץ לבית, לפעמים נדרשים נהגי המשאיות ללון במשאית עצמה במשך מספר ימים. הנהיגה אורכת שעות רבות, בכל תנאי מזג האוויר, ביום ובלילה, בקור ובחום. ובסופו של יום? מסביב לעולם, בכל מדינה, נהגי משאיות מרוויחים פרוטות. שוק נהגי המשאיות נמצא במחסור מחפיר של כוח אדם חדש, והצורך בנהגים להובלת מוצרים נותן את אותותיו.

המילקשייקים במקדונלדס פשוט נגמרו

בריטניה היא מהמדינות שסבלו מרשימת צרות במהלך השנתיים האחרונות. לצד הברקזיט שלא ברור איך הוא משרת את הממלכה, הקורונה הכתה במדינה חזק ובחירות בתזמון גרוע הגדילו את הנזקים בשווקים המקומיים. לפני כשבוע הודיעה רשת מקדונלד’ס כי בכל הסניפים במדינה, לא ניתן להשיג מילקשייקים או משקאות בבקבוקים – זאת, עקב בעיות באספקה.

בעוד המחסור במילקשייקים בכל אחד מ – 1,300 הסניפים של מקדונלד’ס באנגליה, ויילס וסקוטלנד הוא אנקדוטה שמעלה חיוך, חשוב לדעת שבעיות בשרשרת האספקה בבריטניה משפיעה לא רק על רשת ההמבורגרים הגדולה בעולם, אלא גם על חנויות נוספות, מרכולים ובתי אוכל. תקנות הפוסט קורונה והפוסט ברקזיט גרמה להפחתה של לא פחות מאשר 100,000 נהגי משאיות ברחבי המדינה.

נהגי משאיות מתייאשים מהדרישות הגבוהות לצד השכר הנמוך

בעולם של “מעכשיו לעכשיו”, לחץ רב יותר מושת על נהגי משאיות, הנדרשים לנהוג למשך שעות ארוכות, בתנאי מזג אוויר לא פשוטים לעיתים ועם כלי רכב כבד ומסורבל. תנאי ההעסקה שלהם לא תמיד כוללים תחנות ריענון, שנת לילה טובה במיטה חמימה או ארוחות של יותר מכריך לצד הדרך. את המשלוחים שהם נוהגים ממקום למקום – הם חייבים לספק לעיתים קרובות בלוח זמנים צפוף שמחייב אותם לשעות נהיגה רבות מידי. והשכר? מהנמוכים במשק, כמעט בכל מדינות המערב.

כך יוצא, ששוק נהגי המשאיות כמעט לא מתחדש: רק 20% מכלל נהגי המשאיות באירופה בגיל 45 או פחות, כל שאר הנהגים מבוגרים מידי, אולי, להתחלה חדשה לגמרי מבחינה תעסוקתית. באירופה, עומד שיעור המחסור בנהגי משאיות לתובלה על מעל 15%. יש כמעט פי שלושה יותר מחסור ביחס לזה של שנת 2020. מחסור בנהגי משאיות נרשם גם בארה”ב, ברוסיה, ובמדינות רבות אחרות. התוצאה, לאורך זמן, תשפיע ללא ספק על זמינות ומחיר חומרי הגלם – מהקפה ועד לנכסי נדל”ן, בכל מדינה מסביב לעולם.

בדיקה ,השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

טסלה אדומה
איילון מאסק וטסלה מסתבכים עם הממשל בסין
קנאביס – הזהב הירוק
מלכת אנגליה
תיק ההשקעות של המלכה
הדפסות תלת מימד
חברות להדפסת תלת מימד משנות את העולם
תשתיות
סינרג’י קפיטל פרטנרס – קרן השקעות מובילה בתחום התשתיות