הסוללה של גנרל מוטורס

ברביעי למרץ 2020 הכריזה ג’נרל מוטורס על פלטפורמה מודולרית חדשה של סוללות נטענות לרכבים חשמליים. החידוש הטכנולוגי המרכזי הוא שימוש וורסטילי בתאי ליתיום – יון (lithium – ion) המאפשר לפרוש את נפח הסוללה לאו דווקא בצורה הגלילית המאורכת המוכרת אלא גם במאוזן ומאונך ובמארזים ריבועיים. שמה הרשמי של הפלטפורמה החדשה הוא “Ultium battery system” אולם בג’נרל מוטורס מכנים את הסוללות החדשות “מחסלות טסלה” (“Tesla Killers”), כינוי יומרני ומעורר סקרנות – יצאנו לבדוק איך קיבלו הסוללות החדשות של ענקית הרכב את הכינוי הבלתי צפוי.

היתרון של טסלה

אין עוררין על כך שעתיד התחבורה בעולם הוא ברכבים החשמליים. הרכבים החשמליים המפותחים כיום הם בעלי סוללות שאפשר לטעון בקלות ובמהירות מרשת החשמל הביתית. על פיתוחם של רכבים כאלה עמלים יצרני הרכב הגדולים בעולם וגם כמה חברות חדשות שהוקמו במיוחד לשם כך.

המלחמה על נתח השוק של רכבי העתיד סובב במידה רבה על טיב הסוללות בהן יוכלו יצרני הרכב  לצייד אותם. נכון לסוף שנת 2020 לטסלה יתרון גדול: היא מייצרת ומוכרת כ – 90% מהסוללות של כלל הרכבים החשמליים בעולם, ומחזיקה בנפח של כ – 70% משוק הרכבים החשמליים האמריקאי. נכון לסוף שנת 2020 כ – 20% מהרכבים החשמליים בעולם הם מתוצרת טסלה.

שחקניות מרכזיות נוספות

למרות הכינוי הממקד את תשומת הלב בתחרות בין ג’נרל מוטורס לטסלה על שוק הרכבים החשמליים בארה”ב, חשוב לזכור שהן רחוקות מלהיות החברות היחידות המייצרות רכבים חשמליים ופועלות לצייד אותם בסוללות הטובות ביותר. התאגיד הסיני Xiaopeng Motors ימכור מכוניות מתוצרתו גם בישראל, טויוטה, מרצדס, וולוו, פורד, יונדאי, אאודי ועוד יצרני רכב רבים מתקדמים במקביל בדרך לפיתוח רכבים חשמליים שיסגרו סופית את הגולל על עידן מנועי הבעירה הפנימית.

לצד יצרניות הרכב ישנן חברות טכנולוגיה, דוגמת סניו וסאמסונג, המפתחות סוללות נטענות מתקדמות לשימוש ברשתות אנרגיה מתחדשת וברכבים חשמליים. חידושים חשובים תורמות גם חברות סטארט-אפ המפתחות חומרה ואפליקציות AI למקסום יעילות השימוש בסוללות נטענות ברכבים חשמליים ובמערכות אחרות.

היעד – 1000 מייל בין טעינות ואורך חיים של מיליון מייל

הסיבה לעניין הרב שיוצרת פלטפורמת Ultium החדשה של ג’נרל מוטורס היא שבהחלט ייתכן שהפיתוח החדש, פטנט בבעלות ג’נרל מוטורס, יאפשר לה להיות הראשונה המציידת רכבים חשמליים מתוצרתה בסוללות המסוגלות לספק טווח של 1000 מייל (כ- 1,600 קילומטרים) בין טעינה לטעינה ואורך חיים של מיליון מייל (מעל מיליון וחצי קילומטרים). רבים סבורים שסוללות שמסוגלות לביצועים כאלה יהפכו רכבים חשמליים לחלופה שרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית לא יוכלו להמשיך ולתחרות בה.

ג’נרל מוטורס ו – LG הקימו יחד מפעל סוללות ענק

את הסוללות החדשות עבור הרכבים החשמליים מהדור החדש תייצר ג’נרל מוטורס במפעל ענק (פרוש על שטח של כשלושים מגרשי כדורגל) שהקימה יחד עם חברת  LG  הקוריאנית, בעיר לורדסטאון באוהיו. הקמת המפעל דרשה השקעה של כ – 2.3 מיליארדי דולרים, הנכונות להשקעה בהיקף כזה מוכיחה עד כמה ג’נרל מוטורס מחויבת למהלך ההשתלטות על נתח גדול ככל שניתן משוק הרכבים החשמליים בעולם בכלל ובארה”ב בפרט (שם היא מתחרה בעיקר מול טסלה).

הקמת מפעל הסוללות הוא התשובה של ג’נרל מוטורס להשקעה שביצעה טסלה, יחד עם פנסוניק, במפעל הסוללות שהקימו יחד בנבדה. נכון לתחילת שנת 2021 טסלה ופנסוניק מקימות עוד שני מפעלי סוללות נוספים, אחד בארה”ב והשני בגרמניה.

סוללות Ultium של ג’נרל מוטורס מקנות לה יתרון מול יצרני רכב אחרים אבל חשוב לזכור שמדובר בצעד טכנולוגי גדול קדימה גם בתחומים נוספים. כך למשל רשתות חשמל מבוססות אנרגיה מתחדשת ישפרו מעמדן אל מול הטכנולוגיות הקיימות בזכות נתוני כושר אגירה, אורך חיים ומהירות טעינה שמציעה הפלטפורמה החדשה.

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

שוורים ודובים
שוורים ודובים: אפל תשיק היום את האייפון 13, טים קוק מנכ”ל החברה חוגג עשור בתפקיד עם תשואה של 1,200%
סייבר
סיפור מהאגדות על סייבר וענן: WIZ, החד קרן שהצליח להכפיל את עצמו בתוך מספר חודשים בלבד
השקעות
ARK : המלכה של וול סטריט מאבדת את מגע הקסם שלה?
פרוייקטים באנרגיה מתחדשת
הפרויקטים הגדולים בעולם בתחום האנרגיה המתחדשת
בועת אגרות החוב
אגרות חוב- האם זו בועה?