חברת בואינג

בשנת 1916, ממש רגע לפני שארה”ב מצאה את עצמה לוקחת חלק במלחמת העולם הראשונה, נפגשו ג’ורג’ קונרד, מהנדס בחיל הים של ארה”ב וויליאם בואינג שהיה חוטב עצים. זה אולי נשמע כמו התחלה של בדיחה, אולם למעשה מפגש זה הוביל להקמתו של ארגון בואינג, שהוא נכון לשנת 2019 הארגון המייצא הגדול ביותר בכל ארצות הברית של אמריקה.

לויליאם בואינג היה כל מה שצריך על מנת להפוך לבעלים הגאה של יצרנית המטוסים הגדולה בעולם. אביו היה אמנם חוטב עצים – אולם ניהל מערך גדול ועשיר של חוטבים והיה בוגר לימודי הנדסה באוניברסיטת ייל. ויליאם הצעיר התנסה בתכנון של ספינות אולם בשנת 1909, כאשר ראה מטוס לראשונה, נשבה בקסמי המכונה הכבדה שמסוגלת לעוף וידע ששם נמצא ליבו.

את אותו מטוס שראה מעופף, הוא רכש ופירק לגורמים, על מנת להבין מה סוד הקסם של המוכנה ואיך הוא יכול לייצר אחת טובה יותר. הוא לקח שיעורי תעופה ורכש מספנה שאותה הפך למפעל לייצור מטוסים.

באפריל של 1917, השיקו החברים את “בואינג 1”, ועם ההשתתפות של אמריקה במלחמת העולם הראשונה – החברים הגאים קיבלו הזמנה מהמדינה, לייצור לא פחות מ – 50 מטוסים שישמשו את הצבא במהלך המלחמה.

עד סוף שנות ה – 30, חברת בואינג הפכה לגדולה ביותר באמריקה בתחום התעופה. החברה רכשה ובלעה לתוכה מספר לא מבוטל של חברות קטנות, בעיקר בתחום הייצור של מטוסים וחלקי תעופה. בשנת 1938 הציגו מנהלי החברה מטוס נוסעים בעל תא אוויר מדוחס, המאפשר טיסה לגובה רב יותר ובנוחות רבה עבור הטסים. אלה היו ממש הצעדים הראשונים בדרך להפוך את חוויית הטיסה לכזו הזמינה לכל אדם.

אסון ה – 737 מקס שטרף את הקלפים והתחיל מפולת

עד שנת 2018 היה שם החברה בואינג כינוי נרדף לחברה בעלת מוניטין של יציבות, אמינות גבוהה ותפעול ללא תקלות, מה שהוא כמובן הכרחי בתחום התעופה. בשנת 2011 הציגה החברה דגם חדש של המטוס בואינג 737 המכונה 737 מקס, דגם יעיל עם צריכת דלק נמוכה בכ – 12% ביחס לדגמים בגודל דומה. חברות תעופה רבות שמחו להתחדש בדגם המפואר והחדש של חברת בואינג אולם בשנת 2018 אירעה תאונה קטלנית ראשונה כשהמטוס מדגם זה התרסק וכל נוסעיו נספו. במרץ 2019 התרחשה עוד תאונה כזו ולאחר תחקיר רחב היקף התגלה כי הבעיה שגרמה לתאונה בשני מקרים אלה נובעת מתכנון לקוי של הטייס האוטומטי, שהשתלט על המטוס וגרם לצלילת חרטום המטוס בעת ההמראה. בעקבות זאת, איבדה החברה כמעט 30% מערכה ומנכ”ל החברה, דניס מילנברג, פוטר בדצמבר של 2019.

בואינג והקורונה

שנת 2020 מצאה את חברה בואינג מתאוששת ממשבר קשה – אולם אחת השנים המורכבות, במיוחד בענף הטיסות והתיירות, לא הביאה איתה בשורות טובות לענקית התעופה. בינואר 2020 החלו שמועות על הנגיף המתפשט בעיקר באמצעות תיירים בין מדינות, ובין החודשים פברואר – מרץ של 2020, אנשים פשוט הפסיקו לטוס. הירידה בפעילות העסקית בחברת בואינג ובכלל, נמשכה לאורך כל שנת 2020 (והיישר אל תוך תחילת 2021), והביאה לקיצוץ של מעל 70% בשווי המניה לאורך הרבעון הראשון של השנה – משער של כ – 330 דולרים בתחילת ינואר 2020, לשער של כ – 95 דולרים בסוף מרץ.

המלצות אנליסטים והעתיד הצפוי לחברת בואינג

החיסון שעשרות מיליוני אנשים מסביב לעולם כבר מקבלים בתחילת שנת 2021 מביא איתו בשורות של חזרה לשיגרה לאחר שנה לא פשוטה, בענף התיירות והטיסות ובכלל, ומרבית האנליסטים צופים חזרה לעלייה ותשואות גבוהות בהשקעות בתחום התעופה בכלל ובמלכת חברות התעופה בואינג – בתנאי שמשקיעים לטווח הארוך. במאי 2020 דיווחה בואינג על סיום הפיתוח של מטוס ללא טייס המופעל באמצעות בינה מלאכותית לתחום התעופה הצבאית, באותו חודש דיווחה על תחילת ייצור מחדש של ה – 737 מקס לאחר סידרה של תיקונים. נכון לינואר 2021, מניית בואינג עוד לא השיבה לעצמה את הערכים של תחילת שנת 2019, טרם התאונות והקורונה – ייתכן שמי שירכשו את המניות ויבחרו להחזיק בהן לאורך זמן, ייהנו מעליות הערך של תיקון המחירים.

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

סקירת שוק
סקירת שווקים אלטרנטיבית
הפניקס
תיק ההשקעות האלטרנטיבי של הפניקס
תיק השקעות
אי וודאות בתיק ההשקעות שלכם? 3 חוקים לניהול השקעות מוצלח בתנאי אי ודאות
משכנתא
ביטוח משכנתא – כיצד עושים זאת בצורה נכונה
פורשה
דוהרת קדימה: החשמלית החדשה של פורשה