אנרגיה

כשברחבי העולם נמכרות בערך 2 מיליוני מכוניות חשמליות בשנה, ועל הכבישים במדינות המערב מסתובבות יותר מ – 7 מיליון מכוניות חשמליות – ישראל מדשדשת הרחק מאחור עם בערך 4,000 רכבים חשמליים שנמכרו במהלך 2021, מתוך סך של כמעט 190,000 רכבים שנמכרו עד כה במהלך השנה (מספר שיא של רכבים חדשים, יש לציין).

על פניו, אפשר להבין מדוע כל הגורמים מעדיפים מכירה של רכבים חשמליים על פני רכבים שמונעים בדלק. אלו רכבים ידידותיים יותר לסביבה (במיוחד אם החשמל מיוצר ממקורות מתכלים), הם אינם מזהמים, המנועים החשמליים הם בעלי ניצולת גבוהה באופן מפתיע כך שהם יעילים יותר ביחס למנועים המשתמשים באנרגיה פוסילית. על אף שמדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית, מנועים חשמליים הם פשוטים יותר לייצור. עם הסכמות בין לאומיות בנוגע להפחתת הזיהום במדינות, ניראה שהממשלה הייתה צריכה לעודד מעבר לרכבים חשמליים – אבל דו”ח שפורסם בסוף יולי השנה (2021), עם הכותרת “הסרת חסמים לרכב החשמלי”, מצביע על לא מעט קשיים שבעלי רכבים חשמליים נאלצים להתמודד איתם, ואחד מהם הוא ללא ספק עמדת טעינה, כאשר בדרך כלל בחניונים של בניינים משותפים הבעיה מורכבת יותר, מפני שנכון להיום על פי חוק בישראל, התקנת עמדת טעינה בחניה הפרטית שלכם בחניון משותף של בניין, דורשת את אישור השכנים.

איך מטעינים רכב חשמלי?

הקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי היא לא עניין פשוט, והיא הופכת מורכבת יותר כאשר מדובר ברכב חשמלי שחונה בחניון של בניין דירות משותף. נכון להיום, הבניינים בארץ אינם מצויידים בתשתיות המתאימות על מנת לאפשר טעינה חשמלית של רכבים, בעוד מה שנדרש הוא רק מקור כוח – שקע חשמלי.

טיוטת תיקון לחוק המקרקעין שפורסמה בתחילת החודש קובעת כי בניינים חדשים חייבים להכיל תשתית לטעינה חשמלית כבר בשלב קבלת האישורים לבנייה בחניון הבניין המשותף. התשתית תכלול תשתית לעמדות טעינה לרכבים חשמליים או בתשלום משותף בחשבון החשמל של הבניין ובהסכמת כל הדיירים, או ביצירת עמדות טעינה פרטיות שיתווספו לחשבון החשמל הפרטי של בעל החניה. בנוסף לשינוי זה, מבקשת הממשלה לשנות את חוק המקרקעין כך שבעלי מכוניות חשמליות יוכלו להתקין עמדות הטענה בחניה הפרטית ללא אישור השכנים.

פיילוט טעינה חשמלית ברמת אביב

על מנת לקדם את עמדות הטעינה החשמלית בישראל, הוחלט לבצע פיילוט בעלות של כמעט 2 מיליוני שקלים, במתחם של ארבעה בנייני מגורים ברמת אביב ג’, בהם כ – 1,200 מקומות חניה וכיום כ – 50 רכבים חשמליים. במסגרת הפיילוט המנוהל על ידי משרד האנרגיה והתשתיות, חברת החשמל וחברת EV-Edge שעוסקת בהקמה וניהול של עמדות טעינה בישראל, יוקמו עמדות טעינה בבניינים המיועדים בתל אביב ולצד הקמת עמדות הטעינה תוקם רשת של איסוף נתונים שתסייע לחברת החשמל ולמשרד התשתיות להבין מהם הרגלי הטעינה של בעלי הרכבים וכיצד יש להיערך מבחינת תשתיות ועומסי חשמל לקראת בנייני מגורים ובהם מאות של דירות לעיתים, עם עומס גדול של רכבים חשמליים לטעינה על בסיס יומי.

חשוב לדעת, שעל פי קיבולת החשמל המקובלת כיום בחניות של בניינים משותפים, לא תתאפשר טעינה של מספר גדול של רכבים חשמליים בו זמנית. יש צורך להתאים את הקיבולת והעומס האפשרי על רשת החשמל, על מנת לאפשר שימוש תקין במערכת טעינת החשמל.

כמה עולה להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי?

היום, התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי תעלה בממוצע בין 2,000 ל – 6,000 ₪, כאשר עלות הקמת התשתית בבניין דירות משותף לעמדת הטענה תעלה לכל דייר עוד כ – 1,500 – 4,500 ₪ בממוצע. בהינתן מחירי הרכבים החשמליים הגבוהים (והכוללים בדרך כלל מס על רכבי יוקרה), לא ברור שבשלב זה ישראל, שעל כבישיה נוסעים מעל 4 מיליוני רכבים, עושה את כל המאמצים האפשריים על מנת לעזור לאזרחים לקבל החלטות ידידותיות יותר לסביבה.

בדיקה ,השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

טכנולוגיה
טכנולוגיה: מהפכת המזון העולמית, עד 2050 נצטרך כ- 70% יותר מזון בעולם
מיליון
מועדון המיליון – מהן האלטרנטיבות לכסף שלכם?
השקעות אלטרנטיביות
השקעות אלטרנטיביות, מה הופך אותן לאטרקטיביות?
השקעות
האם אילון מאסק נכנס לתחום השקעות חדש ומפתיע?
טכנולוגיה
פורשה על המים: יאכטה בשווי 16 מיליון דולר למותג העל