ג'ף בזוס

העולם שלנו משתנה לנגד עינינו, נראה שתהליכים שהתקדמו לאיטם במהלך עשרות שנים מאיצים לפתע כאילו יש איזה קו סיום קרב מעבר לאופק. אחד התחומים בהם תופעה זו ניכרת היטב הוא תחום התעופה. אמיליה ארהארט, אחת הדמויות המוכרות והצבעוניות ביותר בסקטור התעופה אי פעם, נעלמה לפני 85 שנים כשנאלצה להנחית את מטוסה בים לאחר שמיצתה את מלאי הדלק בו וללא יכולת לנווט אל אי זעיר עליו תכננה לנחות. כיום, כל אחד מאתנו יכול לרכוש, בסכום לא גדול, כרטיס לטיסה במטוס נוסעים ענק ומשוכלל כאשר הסכנה שלא יגיע ליעדו בשלום אפסית.

לאחרונה התבשרנו על השלמת צעד ענק נוסף קדימה בתחום התעופה. שני מיליארדרים, ריצ’רד ברנסון (בעלי תאגיד התעופה “וירג’ין”) ומספר ימים אחריו גם ג’ף בזוס מייסד אמזון  הצטרפו כל אחד לטיסות מסחריות ראשונות מסוגן, טיסות אל מחוץ לגבול העליון של האטמוספירה, או במילים אחרות טיסות מסחריות לחלל. לאור התפתחות מרגשת זו, מעניין לנסות ולהעריך האם אנו עומדים בפתח עידן חדש בתחום התעופה המסחרית?

מובילות בתחום התעופה המסחרית לחלל

הטיסה של ברנסון בוצעה על ידי חברת וירג’ן גלקטיק הנמצאת בבעלותו, הטיסה של בזוס הייתה של חברת בלו אוריג’ין אותה הקים בשנת 2000 במיוחד כדי להגשים חלום ילדות שלו לטוס לחלל. חברות התעופה לחלל של ברנסון ובזוס אכן הקדימו את מתחרותיהן והצליחו להשלים בהצלחה טיסה מסחרית לחלל אולם החברות שלהם הן רק שתיים מתוך קבוצה של לפחות 15 חברות הדוחפות קדימה את תחום התעופה המסחרית לחלל. חברת ספייס X של המיליארדר איילון מאסק גם היא בחבורה, וכך גם חברת Rocketplane Global האמריקנית, תאגיד התעופה EADS Astrium האירופי, בואינג, תאגיד סיירה נבאדה, קופנהאגן סאבאורביטלס, PD Aerospace ועוד. חברות כגון אלה, ורבות נוספות התומכות בפעילותן, מתמקדות כיום בפיתוח מערך כלי טייס שיוכלו לשאת אנשים ומטען לחלל וחזרה.

השמיים כבר אינם הגבול

אם השמים הם השכבה הכחלחלה העוטפת את כדור הארץ, ואם אנחנו רגילים לומר שהשמיים הם הגבול, הרי שבעידן התעופה לחלל ברור שזה כבר לא המצב. כיום, כדי להגיע מאירופה לארה”ב למשל יש להמריא ולטוס בתוך האטמוספירה של כדור הארץ בתוך ה”שמים” מספר שעות מערבה עשר שעות לערך. בעידן תעופה לחלל ניתן יהיה לטוס במעברות ישר למעלה, להתחבר לתחנה בחלל, לעבור אל מעבורות (מעין מטוס – חללית) שתישא אותנו חזרה אל עבר כדור הארץ, אל כל נקודה בו שאליה נחפוץ להגיע, והכל בתוך כשלוש שעות בלבד.

תיירות חלל גם היא תחום חדש שסקטור התעופה יספק לו שירות “הסעות”. מזה כמה שנים שמהנדסים מוכשרים עמלים על תכנון “מלונות חלל” קטנים (לפחות לעת עתה) אך מפוארים, אליהם יגיעו אורחים בטיסות חלל מסחריות מכדור הארץ. ניתן יהיה לשהות במלון כמה שעות או כמה ימים, הכל בהתאם לנכונות לשאת בהוצאות והיכולת הפיזית והנפשית להתמודד עם תנאי חוסר כבידה ושהייה במרחב תחום למשך זמן ממושך יחסית.
תיירות חלל תיקח אותנו הרבה יותר רחוק ממלונות בחלל בגובה של כ-320 קילומטרים מעל ראשנו. יהיו מי שיזכו לערוך טיולים לירח הגוף החללי הקרוב ביותר אל כדור הארץ הנמצא במרחק של כ-384,500 קילומטרים מאתנו. בהמשך ייתכן בהחלט שנגיע למאדים ולמקומות מרוחקים עוד יותר.

מי ששולט בחלל שולט בעולם?

היו מי שאמרו ש”מעולם לא נוצח עם השולט בים” בהמשך נאמר גם ש”מי ששולט בחלל שולט בעולם” כך לפי נשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ למשל. מעצמות המתחרות ביניהן על בכורה עולמית (ארה”ב, סין ורוסיה למשל) ייחסו חשיבות רבה לביסוס שליטה בחלל בדרך של שיגור לווייני תקשורת, ניווט וריגול, פיתוח סוכנויות חלל ממשלתיות ועוד. כיום, עם פתיחת עידן התעופה המסחרית לחלל, ניתן לומר שגם גבול אחרון זה נפתח לתחרות חופשית.

בדיקה ,השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

השקעות נדל"ן בלונדון
המהפכה הלונדונית – כך הפכה בירת אנגליה למעצמת השקעות אלטרנטיביות בנדל”ן
השקעות אלטרנטיביות
הדילמה של עולם הטכנולוגיה הישראלית
משבר האקלים
האם משבר האקלים מגדיל את הפער בין עשירים לעניים?
ביוטק
השקעות ביוטק – מה קורה כשחדשנות רפואית ומינוף פיננסי נפגשים?
אוניבריסטה
חושבים ששכר הלימוד בארץ יקר? תואר בחצי מיליון ₪ באוניברסיטאות המובילות בעולם