טסלה מודחת
טסלה מודחת

מדד S&P 500 ESG הוא מדד שנועד לתאר את הביצועים של ניירות ערך העומדים בקריטריונים של קיימות תוך שמירה על המאפיינים המאפשרים הכללה במדד ה S &P 500-. האותיות ESG שבשמו של המדד הן ראשי תיבות של Environmental, Social and Governance  או בעברית סביבתי, חברתי וממשלי. 

לאחרונה (ב – 2/6/22) הוצאה טסלה (Nasdaq: TALA) מרשימת החברות הכלולות במדד S&P 500 ESG על ידי ארגון S&P Dow Jones Indices המנהל את מדדי ה – S&P וה – Dow Jones. המהלך בוצע על רקע של טענות לאפליה גזעית ותאונות הקשורות לתכונות בקרת השיוט של רכבי טסלה. אילון מאסק מצייץ את זעמו על המהלך כולל טענה כאילו כל ההגדרה של חברות ESG היא הונאה. 

מניית טסלה הוצאה מהמדד בשל אפליה גזעית ובעיות בנהג האוטומטי

בכיר בארגון מדדי דאו ג’ונס ו – S&P אמר לסוכנות רויטרס לאחר הסרתה של טסלה ממדד S&P 500 ESG הפופולארי שהמהלך בוצע על רקע טענות על אפליה גזעית בחברה ותאונות שאירוע תוך שימוש בתכונת הנהג האוטומטי של רכבי טסלה (למעשה אין מדובר בנהג אוטומטי אלה בבקרת שיוט משוכללת). מנכ”ל טסלה אילון מאסק הגיב בסדרת ציוצים זועמים בטוויטר כולל ציוץ לפיו “מדד S&P 500 ESG הוא הונאה ואינו באמת מייצג חברות ידידותיות לסביבה, חברות הוגנות השומרות על דפוסי פעולה מוסריים”. 

מעניין לציין שבשינוי הרכב המדד, שבוצע ב – 2/6/22, נוספה לו חברת טוויטר אשר בקרוב תהיה בשליטת אילון מאסק. חברות נוספות שהוצאו מסקטור ה – ESG שבמדד היו חברת התעופה דלתא וחברת הנפט Chevron Corp.. נראה כי השינויים בהרכב המדד מבטאים דיון רחב היקף באשר למשתנים המשמשים לקבוע איזה חברות ראויות להיכלל במדד המושתת על אחריות סביבתית, חברתית וממשלית. 

טסלה זכתה לציון נמוך מזה שקיבלו מתחרות בתחום המכוניות והרכיבים 

בפוסט בבלוג כתבה הגברת מרגרט דורן, מנהלת בכירה בארגון S&P ESG, כי טסלה הפכה לא כשירה להכללה במדד בגלל ציון נמוך שקיבלה במדדי SPDJI ESG (S&P Dow Jones Indices) עד כדי כך שזכתה למיקום לא מחמיא ברבעון התחתון של חברות בקבוצת התעשייה שלה – מכוניות ורכיבים. הגברת דורון הוסיפה כי בעוד חברות אחרות בתחום השיגו עליה בציוני ה – ESG טסלה נשארה יציבה למדי לאורך השנה. למרות שטסלה עשויה למלא את חלקה בהורדת מכוניות מונעות בדלק מן הכבישים היא נפלה מאחור כשבחנו אותה דרך עדשת ESG רחבה יותר. תרמו להיחלשות הדירוג של טסלה חששות שהוגדרו על ידי ארגון S&P כהיעדר אסטרטגיית פחמן מפורשת של טסלה כמו גם של קודים להתנהלות עסקית. ספק המדדים גם ציטט “טענות לאפליה גזעית ותנאי עבודה גרועים” במפעל של טסלה בפרימונט קליפורניה. בנוסף הזכירה בדבריה הגברת דורון את הטיפול של טסלה בחקירת ארגון הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA – National Highway Traffic Safety Administration) אודות מספר מקרי מוות הקשורים לשימוש בבקרת השיוט האוטומטית של רכבי טסלה. 

טסלה מצטרפת לחבורה מכובדת של חברות שנמצאו לא ראויות להיכלל במדד

בעקבות השינויים בהרכב המדד טסלה מצטרפת למספר חברות מובילות נוספות שנמצאו בלתי ראויות להיכלל בו, וביניהן ברקשייר האת’וויי שבשליטת המשקיע האגדי ווארן באפט, ג’ונסון אנד ג’ונסון, ווולס פארגו ונוספות. מעניין לציין שחברות כגון מטא (לשעבר פייסבוק), קוסטקו, הום דיפו ואחרות נמצאו זכאיות להכללה במדד אך לא נבחרו להיות כלולות בו על ידי ארגון S&P, יש האומרים שניתן להעלות שאלות הנוגעות לאופי שיקול הדעת של ועדת המדד. 

בציוץ בטוויטר כתב מאסק כי מוזר לגלות שחברה כגון אקסון נמצאה מתאימה להיכלל במדד S&P ESG בעוד טסלה נשארת בחוץ. ESG הוא הונאה, כך לפי מאסק, המדד מנוצל על ידי לוחמי צדק חברתי מזויפים.

אביב פרוינד

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

השקעות אלטרניביות
תעשיית ההיאבקות העולמית מגלגלת מיליארדים
תעופה
האיום הגדול ביותר על חברות התעופה המערביות: COMAC
מתקפת סייבר
מתקפת הסייבר שהחמאס מבצע נגד ישראל
השקעה אלטרנטיבית
ניאום: עתיד חדש לאנושות בערב הסעודית לאור הירח
רכב חשמלי
כמה מס תשלמו על הרכב החשמלי הבא שלכם?