רכב חשמלי

העולם עובר לרכבים חשמליים. זוהי בחירה אקולוגית חשובה המאפשרת להפחית באופן משמעותי את היקפי הפליטה של גזי חממה לאטמוספירה, כשמעל 20% מכלל הפליטה של פחמן דו חמצני מבוצעת מכלי התחבורה המתנועעים ברחבי העולם. מדינות רבות כבר קבעו תאריך יעד להורדת כל הרכבים המונעים באמצעות מנוע בעירה פנימית (כלומר, באמצעות דלק פוסילי) מהכביש. נורווגיה כבר הכריזה שבשנת 2025 תפסיק לאפשר רכישה של רכבים שמונעים באמצעות דלק פוסילי – אולם ניראה שהשינוי יתרחש ברחבי המדינה הרבה קודם, ביחד עם נורבגיה, ערים ומדינות רבות אוסרות על כניסת רכבים מזהמים לשטחן או מגבילות את הכניסה.

עבור בעלי הרכבים בארץ, רכב חשמלי מאפשר חיסכון רציני. מעבר למחירים הממוסים באופן חלקי ומאפשרים בשלב זה רכישה של רכבים חשמליים במחירים תחרותיים יחסית (פיאט 500 חשמלית במחיר התחלתי של כ – 99,000 ₪, ג’ילי ג’אומטרי C תמורת כ – 134,000 ₪, MG ZS EV תמורת 128,000 ₪), גם התחזוקה חסכונית יחסית. וה”תדלוק”? מקובל לחשב את העלות של קילומטר אחד נסיעה ברכב חשמלי משפחתי בגודל ממוצע סביב 9 – 13 אגורות, ואילו את העלות של נסיעת קילומטר אחד ברכב עם מנוע בעירה פנימית סביב 50 – 60 אגורות.

הבעיה – ה”פרה החולבת” של מיסי הדלק הולכת להצטמצם משמעותית

כאן, משרד האוצר מתחיל לדאוג. אחרי הכל, על כל ליטר של דלק שהציבור רוכש, מועבר למרתפי האוצר יותר מ – 60% מהמחיר – המיסוי על חשמל הוא הרבה פחות מפותח, ושיעור תשלומי המס מנהגים, הולך לפחות באופן דרמטי.

בשנת 2019, לפני ימי הקורונה והסגרים, סך הכנסות הממשלה מהמיסים על דלק בלבד עמד על כמעט 20 מיליארדי שקלים. אמנם, בשנת 2020 ההכנסות מדלק פחתו, בעיקר בשל המיעוט ביציאות מהבית ובנסיעות, אולם באופן כללי – צריכת הדלק בישראל רק עולה והולכת, כמו גם מספר הרכבים הנוסעים בכבישי הארץ. בשנת 2021 צופים באוצר להכנסות של מעל 18 מיליארדי שקלים עבור רכישת דלק.

בשנת 2018, נסעו בכבישי הארץ 2,979,000 רכבים פרטיים. בשנת 2019 כבר היו 3,085,000 רכבים פרטיים על הכביש. בשנת 2020 שברנו שיא חדש עם 3,173,000 רכבים על הכביש. במהלך שנת 2020 נמכר מספר שולי של מכוניות חשמליות בישראל, ובשנת 2021 יימכרו כ – 10,000 רכבים חשמליים. לאחרונה הושקה בישראל החשמלית השובבה החדשה מבית ג’ילי ובשנה הבאה צפוי דגם זה בלבד למכור בארץ מעל 6,000 רכבים. זה אומר, שבמהלך שנת 2022 צפויים לעלות על הכבישים מעל 20,000 רכבים חשמליים. אז אמנם, זה עדיין לא מספר משמעותי ביחס לכלל הרכבים שעל הכביש – אולם המגמה ברורה, ובאוצר חוששים מהפחתה בהכנסות ממיסים על דלק שיפגעו משמעותית בתשתיות ההכנסה.

מעלים את מס הרכישה, ומוסיפים מס על קילומטראז’

על שולחן שרות התחבורה, האוצר והגנת הסביבה כבר מונחת הצעה לייקר את מס הרכישה של הרכבים החשמליים, מ – 10% ל – 20%. לצד זאת, שוקלים במשרד האוצר לממש את השיטה האוסטרלית למיסוי הנסיעות ברכבים חשמליים, הנגבה לפי קילומטרז’ ובהצגת תצלום מד הקילומטרים של הרכב. לא ברור שהשיטה תעבוד בישראל, ואין ספק שיהיו מי שיזייפו את מד הקילומטרים, ביחד עם זאת המס הצפוי לכל קילומטר של נסיעה ברכב חשמלי עומד כרגע על כ – 24 – 30 אגורות מס לכל קילומטר של נסיעה, וסכום קצת נמוך מזה לכל קילומטר נסיעה ברכב היברידי או ברכבי פלאג אין. ניראה שבאוצר לחוצים על העברת התקנה לתשלום מיסי נסיעה עבור רכבים חשמליים, וההערכה היא כי המיסוי לפי קילומטראז’ יותקן עוד לפני כניסת ההעלאה במיסי הרכישה לתוקפן.

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

האם להשקיע בקנאביס
האם עכשיו זה הזמן להשקיע בקנאביס?
רכב חשמלי
סוס חשמלי: המוסטנג של פורד חוזרת בגרסה החשמלית?
טסלה
זה עוד לא היה לנו: הדרייב אין המפתיע של טסלה
מה קורה ב- Coinbase?
ביטקוין
איך קורה שתנודות הביטקוין ניראות מתואמות כל כך עם תנודות שוק ההון המסורתי