רכב חשמלי
רכב חשמלי

בשנת 2019 גיבשו במשרד האוצר תכנית למיסוי רכבים חשמליים על רקע תחזיות שונות כגון הצמיחה הצפויה בשוק זה, הוזלה צפויה במחירי הסוללות, גידול במגוון דגמי הרכבים ועוד.
כיום, משחלפו שנתיים וחצי מאז שגובשה תכנית המיסוי הנ”ל, מסתבר שחלק מהתחזיות לא תואם את מה שהתרחש בפועל (סוללות הליתיום דווקא התייקרו למשל).
הרפורמה עוצבה כבר ב – 2019 “בשיטת הסלאמי” כשהגזירות שהיא מביאה עמה נכנסות לתוקפן בזו אחר זו עם מרווחים מספיקים ביניהן, כך שהציבור לא ירים קול צעקה. העלייה ההדרגתית במיסוי מתרחשת לנגד עיננו וצפויה להסתיים בשנת 2025, הציבור בינתיים נותר רדום ומקבל את רוע הגזירה בשקט.

היעד הבלתי מוצהר – הגדלת הכנסות המדינה ממיסוי רכב

שימוש ברכב חשמלי צריך להיות אינטרס לאומי הקשור באופן הדוק לשמירה על הסביבה, הפחתת פליטת גזי חממה, הקטנת טביעת הרגל האקולוגית וכד’. ניתן היה לצפות שהממשלה תנקוט במדיניות מיסוי המעודדת מעבר לרכב חשמלי – אולם לא כך קורה. הסיבה לכך היא שלמדינה סיבות משלה להטלת מס על רכבים חשמליים. גישה זו צפויה לפגוע בצורה משמעותית בהישגים סביבתיים שכבר נרשמו בשוק הרכב עם המעבר לרכישת רכבים “ירוקים” (חשמליים מלאים והיברידיים).
כעת מסתבר שכתוצאה מהרפורמה מכוניות היברידיות כבר ספגו מכה אנושה: מכוניות פלאג אין מאבדות את האטרקטיביות שלהן והחל מינואר 2023 שוק הרכבים החשמליים יתחיל לסבול ממיסוי עמוק כשמס הקניה, בשלב ראשון, יעלה מ – 10% ל – 20% במקביל להפחתת תקרת המס. בשנת 2024 תבוצע עוד פעימה ומס הקניה יועלה ל – 35%. 

התחזיות לא התממשו

בשנת 2019, עת גיבשו במשרד האוצר את תכנית המיסוי על רכבים חשמליים התחזית הייתה שמחירי הסוללות ילכו וירדו במהירות ועמן גם עלויות הייצור של רכבים חשמליים. אם תחזית זו הייתה מתממשת מחירי רכבים חשמליים היו יורדים והם היו נמצאים בהישג ידם של ישראלים רבים יחסית. תחזיות אלה התגלו כמוטעות – מחירי סוללות הליתיום דווקא עולים ורכבים חשמליים נותרים יקרים ונתפסים כרכבי יוקרה, מותרות שרק בעלי ממון יכולים להרשות לעצמם. 

במסמך תכנית המיסוי נכתב בשנת 2019 כי רכב חשמלי ממוצע יקר יותר מרכב דומה המונע בבנזין בכ – 10,000 דולר אולם עד שנת 2025 יש צפי לירידת מחירים משמעותית (במיוחד בזכות הפחתת עלות הסלולות) שתביא לשוויון בתמחור בין רכבים חשמליים ורכבים בעלי מנועי בעירה פנימית. לאחר 2025, כך לפי התוכנית ייפתח פער לטובת הרכבים החשמליים. בפועל, כאמור, הדברים לא התפתחו כך, סוללות הליתיום לא הופכות זולות יותר ומחירי רכבים חשמליים נותר גבוה ביחס לרכבים דומים בעלי מנוע בעירה פנימית. 

עליה של 680% בביקוש לרכבים חשמליים

בשלושת הרבעונים האחרונים עלה הביקוש לרכבים חשמליים בכל רחבי העולם בכ – 680%.
בנוסף, אי אפשר היה לצפות את העלייה במחירי התובלה הימית, הדלק, ומגוון חומרי גלם (כתוצאה ממשבר הקורונה ובעת האחרונה גם בגלל המלחמה באוקראינה).
משבר השבבים מקשה גם הוא על עמידה ביעדי תפוקה. בחודשיים האחרונים העלו בסין את מחירי סוללות הליתיום ב – 20%. עשרות יצרני רכב חשמלי כבר הודיעו על התייקרות דגמים שונים שלהם, גם מחירי דגמי טסלה הנמכרים בארץ זינקו לאחרונה בחדות. 

שנת 2022 – סטגנציה בשוק הרכבים החשמליים

למרות שעד כה הביקוש לרכב חשמלי בישראל שבר שיאים וברבעון הראשון של שנת 2022 נמסרו כ – 4,800 רכבים חשמליים (עליה של מאות אחוזים ביחס לשנים קודמות), עלית מחירי הרכבים ושיבוש האספקה (בשל סגרי קורונה חדשים בסין והמלחמה באוקראינה) יגרמו לכך ששנת 2022 תהיה שנה של דריכה במקום. נראה ששיעור החדירה של רכב חשמלי צפוי להגיע בשנת 2022 לכ -6% בלבד, רחוק מאוד מהתחזית הממשלתית בעת גיבוש תכנית המיסוי, אז צפו שיעור חדירה של 19% בשנת 2022 ו – 33% עד שנת 2025, עם כ – 100,000 כלי רכב חדשים מדי שנה. 

אור שושן

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

לשכור או לקנות דירה
לשכור או לקנות דירה – השוואה
טכנולוגיה
הטכנולוגיה הישראלית לבני הגיל השלישי
קרן נדל"ן
קרן נדל”ן: מדריך פיננסי מיוחד – מה לבדוק לפני שמשקיעים בקרן
השקעות אלטרנטיביות
כלל ביטוח משקיעה 665 מיליוני שקלים בפרויקט מגורים בשכירות לטווח ארוך
5 דברים שחובה לדעת על עולם ההשקעות האלטרנטיביות
5 דברים שחובה לדעת על עולם ההשקעות האלטרנטיביות