DHL

כתב: רועי טורקלטאוב

רקע – קונים ומוכרים און ליין

אין ספק שבשנים האחרונות העולם עובר צמיחה מאסיבית ברכישת מוצרים ברשת כאשר עלייה דרסטית זו מובילה לצמצום בחנויות פיזיות בכל העולם, השפע העצום שקיים ברשתות החליף את הצורך של הצרכנים ברכישה פיזית באותם קניונים הומי אדם והנגיש את המוצרים הרבים לכלל האוכלוסייה כאשר בתקופת הקורונה, לא פעם, עסקים רבים נאלצו בעל כורחם לסגור את החנויות הפיזיות שהיו ברשותם ולעבור למכור באון ליין עקב נסיבות התקופה הנוכחית והעובדה שהעולם מתקדם בצעדי ענק לכיוון של שירותי משלוח אוטונומיים.

למטבע יש שני צדדים

לצד היתרונות הרבים של הרכישות באינטרנט ישנם גם חסרונות לא מבוטלים שבאים בחשבון כאשר מעוניינים לרכוש באמצעות דרך זו, מי מאיתנו לא מכיר את תחושת הציפייה וההמתנה הארוכה עבור המוצרים שאנו מזמינים דרך הרשתות, מוצרים שמגיעים ממקומות שונים, בגדלים שונים, כאשר תקופת ההמתנה נשארת כמשתנה לא ידוע ומרבית הצרכנים לוקחים לא פעם את זמני ההמתנה הארוכים שלבסוף מקבלים משקל רב ומניחים את דעתם באם להשתמש באותו שירות עבור רכישת המוצר.

DHL

טעמים שונים במקומות שונים

הצרכן הישראלי והצרכן האמריקאי שונים מטבעם, תחושת המיידיות והזמינות בכל הנוגע להזמנות אינטרנטיות שונות בדרכים רבות, הצרכן הישראלי כבר מזמן התרגל לזמנים הארוכים ולשירות המסורבל העומד לפניו לפני קבלת המשלוח שהזמין כאשר נראה כי חברות המשלוחים, מעין קבלו את הגזרה של זמני משלוחים ארוכים ושירותי מיון וחלוקת הדואר הלא יעילים אשר רק מכבידים על שירות מסוג זה, אך הצרכן הישראלי משווע לדרך אחרת, דרך שתאפשר לו לממש את האהבה הגדולה שרק צומחת וגדלה באוכלוסייה שמזמן כבר התאהבה בקניות און ליין.

מהצד השני של המשוואה עומד האזרח האמריקאי, כאשר השפע הגדול, הקלות והמיידיות בהזמנת מוצרים וקבלתן פשוטה בכמה מידות מזו של הצרכן הישראלי, למעשה עבור הצרכן האמריקאי, שירותי השליחויות כבר נהפכו לחלק אינטגרלי, יום יומי, בשגרת חייהם כאשר מרבית חברות השילוחים מתחייבות לזמנים מינימאליים ורובן אף מתחייבות לקבלת המוצרים באותו יום, כמובן שהמערך הלוגיסטי המתקדם אשר התפתח במהלך השנים תורם רבות לייעל את השירותים האלה אך אין ספק שיש לנו הרבה מה ללמוד בכל הקשור לאינטואיטיביות של שירותי המשלוחים בארה”ב ולאט לאט נוכל לראות את החברות הגדולות מבינות את הפוטנציאל הגלום בצרכן הישראלי בכך שחלקן אף מתחילות לבנות אצלנו האנגרים לוגיסטיים גדולי ממדים אשר יאפשרו להטמיע בצורה טובה יותר את שירות זה.

כבר כיום נוכל להבחין בחברות שילוח קטנות רבות אשר מתחילות להימכר בקצב מסחרר לחברות לוגיסטיות גדולות ממדים על מנת שאלו יתחילו לפזר את ענפיהם בכל מקום בעולם במטרה להיות חברות שילוח בינלאומיות המחזיקות נתח שוק גדול בדרך המהירה והאפקטיבית ביותר שהן יכולות.

DHL

העבר במרוץ להווה

עם התפתחות הטכנולוגיה, התפתחו גם אפשרויות רבות אשר מייעלות בצורה משמעותית את ענף השליחויות, הראשונים שזיהו את הפוטנציאל היו דווקא אמאזון בעזרת המשלוח הראשון שלהם באמצעות רחפן שהצליח להעביר חבילה קטנה אל עבר פתח הדלת של רוכש מזדמן באופן אוטונומי לחלוטין בשנת 2016, אך למרות הניסוי המוצלח, החברה עדיין נתקלה בקשיים טכניים שנבעו בעיקר מטווח מצומצם של אותם רחפנים ורגולציה בעייתית בכל הקשור לאוטונומיות מוחלטת, אך אין ספק כי ניסוי זה פתח דלת לעולם חדש וטכנולוגיה שמבין את חשיבות ההירתמות של טכנולוגיה חדשנית זו על מנת לתת מענה פורץ דרך שיוכל לייעל את עתיד השילוח בעולם. כבר כיום עם התפתחות טכנולוגיית הרכבים האוטונומיים ששטפו את מדינת ארה”ב, נוכל להבחין בסטרטאפים רבים אשר שמו לנגד עיניהם את נתח השוק הענק בענף השליחויות במטרה להיות החלוצות בסגמנט השילוח האוטונומי, העובדה שטכנולוגיה זו כבר חייה ובועטת היא רק עניין של זמן עד שזו תכנס אל תוך אורח חיינו ותשנה את פנייה של אופן השילוח שכולנו מכירים.

ענקית הטכנולוגיה משתתפת בחגיגה

ביוני האחרון רכשה ענקית הקמעונאות המקוונת אמאזון את חברת זוקס (zoox)  – סטארט-אפ מכוניות אוטונומיות בעלות אסטרונומית של כ 3.2 מיליארד דולרים, ההשקעה הגדולה ביותר של החברה בתחום הרכבים האוטונומיים, הפיתוח הייחודי של חברת זוקס הוא מכונית אוטונומית לחלוטין ללא הגה המסוגלת להגיע למהירות מרבית של כ 120 קמ”ש ומסוגלת לקחת עד כ 4 נוסעים או כמובן מטען שילוחי רב, העובדה שאמזון משקיעה זמן וכספים רבים כל כך על טכנולוגיה זו יכולה להעיד על הרצון הרב של החברה להגיע לעצמאות אוטונומית חדשנית בתחום והוא אכן מהלך מעניין כאשר מעבר למפלצת הקמעונאית גדולת הממדים ישנו גם האלמנט של הבינה המלאכותית ולמידת מכונה עליה ממונה חטיבת שירותי המחשוב של אמזון האחראית לחלק הארי של רווחי החברה ובשילוב עם הרכש החדש תוכל אמאזון למצב עצמה כאחת מחברות הקמעונאות הגדולות ביותר עם טכנולוגיה שרק הולכת ומתעצמת על מנת לשלוט ביד רמה על העתיד הלא כל כך רחוק של ענף השילוח האוטונומי.

לסיכום, אין ספק שהמלחמות של ענקיות השילוח והקמעונאות עוברות בזמן האחרון בתחום הטכנולוגי ימשיכו לגדול ולהתפתח, אפשרויות חדשות נפתחות באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת של ימינו, הגבול בין חברות קמעוניות לחברות טכנולוגיות הולך ומטשטש, מירוץ החברות מקבל תפניות חדשות מעת לעת, והעתיד שכולנו מצפים לראות כבר לא רחוק.

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

בוקינג
חברת Booking – האנושות רוצה לחזור לטייל
האימפריה של טומי: המעצב שחווה נפילה ועיצב מציאות חדשה בדרך לפסגה
קטי ווד
חדשנות משבשת: קאת’י ווד וקרן ההשקעות ARK
ההשקעה הירוקה של הסעודים
ההשקעה הירוקה של הסעודים
תעשיית הפוד-טק
תעשיית הפוד-טק: תעשייה מרתקת ובעלת פוטנציאל אדיר