רכב חשמלי

כתב: נתנאל יני

לאחר ירידה במכירות בשנת 2019 והשפעות מגפת הקורונה בתחילת 2020, שוק הרכבים החשמליים (EVs) בסין רושם התאוששות ניכרת. בין הגורמים המניעים צמיחה משמעותית ניתן למנות שילוב של דגמים אטרקטיביים ומחירים תחרותיים. יתר על כן, הנחיות ממשלתיות חדשות נתנו תמיכה חזקה לתעשיית הרכב הסינית שיוצאת לכבוש את העולם המערבי.

עידוד של מעצמה בסקטור המתפתח

בספטמבר האחרון התחייב הנשיא שי ג’ינפינג באו”ם לקצץ את פליטת הפחמן הדו-חמצני של סין לכמעט אפס עד שנת 2060. תחבורה היוצרת פליטות נמוכות, כולל כלי טיס בלתי מאוישים, תהיה אחת התעשיות האסטרטגיות המסייעות למדינה להשיג את יעדי האקלים שלה. ב-2020 נערכו גם עדכוני מדיניות במטרה להאיץ את אימוץ כלי הרכב החשמליים, גם כאשר הסובסידיות למחירי הרכב יבוטלו בהדרגה. החל מהשנה, מכסות של פליטת פחמן על ידי מנועי בעירה פנימית (ICE) ורכבים חשמליים, מתהדקות, זאת כדי לעזור לרכבים חשמליים להגיע ל -20% ממכירות המכוניות החדשות עד 2025; נתון זה משתווה לכ-6 מיליון יחידות בשנה, לעומת כ-1.3 מיליון בשנת 2020. עשור לאחר מכן, עד 2035, כלי רכב אלקטרוניים צפויים להוות 50% מכלל מכירות המכוניות החדשות, על פי מפת הדרכים של הממשלה. המפה מפרטת כיצד תעשיית הרכב הסינית תהפוך לתעשייה חשמלית והיברידית ברובה. מועצת המדינה, הקבינט של סין, גם הגדיר משימות ספציפיות עבור יצרני EV כדי להבטיח שהם מתאימים למטרה עד שמכסות פליטות הפחמן למנועי בעירה פנימית (ICE) ידחקו בהדרגה החוצה.

מובילים במכירת מכוניות חשמליות

איך סין עוברת לחשמל ואיך זה אמור לקרות, כל העולם מדבר על חשמל, אבל מספיקה הצצה בטבלת סיכומי המכירות לאחרונה, כדי להבין שזה ממש לא מתחלק שווה בשווה. על פי נתוני המכירות העולמיות של כלי רכב חשמליים לגמרי ב-2018 נמכרו ברחבי העולם 1.26 מיליון מכוניות חשמליות. בשנה הזו נמכרו בסין כ-769 אלף מכוניות חשמליות. במלים אחרות, בסין נמכרו מכוניות חשמליות יותר מאשר בארה”ב, באירופה, ביפן ובכל שאר העולם גם יחד. אם נבדוק זאת במונחים של אחוזים מתוך כלל המכוניות שנמכרו במדינה, ישנן כמה מדינות שמכרו יותר אחוזים מאשר סין, כמו נורבגיה, שבדיה, הולנד ועוד כמה. ובכל זאת, קשה להתעלם מהמאסה האדירה של מכוניות חשמליות שנמכרות בסין. כדי שכל כך הרבה סינים יקנו מכוניות חשמליות, צריך היה בהתערבות ממשלתית. ובאמת, נראה שהממשל הסיני השקיע סכומים בלתי נתפסים של הרבה מעל 400 מיליארד יואן סיני (כ-200 מיליארד שקל) כדי לעודד את התעשייה הסינית לעבור לפיתוח ולייצור של כלי רכב חשמליים. כך נולדו בסין כמאה ויותר יצרנים של כלי רכב חשמליים וכך המדינה פשוט שילמה מכיסה על הפסדים שונים שנבעו כתוצאה מבחירה בטכנולוגיה החשמלית על פני החלופות הוותיקות והמוכרות. אחד מתוצרי הלוואי של העניין הוא ענף האוטובוסים החשמליים, שבו שולטת סין כמעט בלי מתחרים ולא רק בערי סין, אלא בכל העולם. גם ברחובות ערי ישראל מסתובבים לא מעט אוטובוסים חשמליים מתוצרת סין, שחוסכים מאתנו נשימת עשן ליד הבית.

לסיכום החשיפה לתחום כולו, ולא רק ליצרניות הרכב עצמן, מאפשרת ליהנות ממגמות כלל עולמיות. כאשר סין מחליטה לרשת את כל המדינה בתחנות טעינה, הרי שחברה אחת או שתיים עשויות לגרוף נתח משמעותי מהקופה – בעוד שמבין יצרניות הרכב כולן נאבקות על השוק הסיני, וכל אחת תזכה לנתח קטן ממנו. זו הסיבה שראינו מניות בתת-הסקטור הזה מזנקות בשנה האחרונה – כך למשל Blink Charging זינקה מעל 1,000% ו-Plug Power קפצה ב-1,400%, והחברה כבר נסחרת בשווי של מעל 30 מיליארד דולר.

.

בדיקה ,השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

EA SPORT
עסקים ומשחקים: EA SPORTS
קוסמטיקה וקנאביס
קוסמטיקה וקנאביס בעולם אלטרנטיבי
השקעות חוץ בורסאיות – האם אתם יודעים להסתכל על אלטרנטיבות חדשות?
הצמיחה של בולט
הצמיחה של BOLT מפתיעה את אובר המתחרה?
מימון מבוזר
תחום חדש שכדאי להכיר: מה זה מימון מבוזר?