פורד

בעשירי לנובמבר השלימה יצרנית הרכבים החשמליים את ההנפקה הגדולה ביותר מאז תחילת שנת 2021, שהיתה שנה לא רעה בבורסה האמריקאית כמו גם בבורסות מסביב לעולם. ריביאן הצליחה לגייס כמעט 12 מיליארדי דולרים לפי שווי שוק חלומי של 77 מיליארד דולרים. מחיר המניה נקבע על 78 דולרים – הרבה מעל לתחזיות. הסכומים האגדיים הקפיצו את ריביאן למעלה הטבלה של היקפי ההנפקות באמריקה השנה – ולמקום השישי במצעד ההנפקות הגדולות ביותר בכל הזמנים.

משקיעים בולטים של ריביאן הם אמזון, שמחזיקה כ – 20% מכלל מניות החברה, ופורד, שהשקיעה סכום אדיר של 500 מיליוני דולרים ומחזיקה בכ – 12% מהחברה. זאת, לצד השקעה של מעל עשרה מיליארד דולרים לפני כשנתיים, בהאצת הפיתוח של יחידות הנעה חשמליות שיאפשרו לחברת הרכב הענקית לפתח מכוניות חשמליות בעלות יתרון בשוק תחרותי שנמצא בצמיחה אדירה. בערך באותה העת, הודיעה פורד כי יש בכוונתה לפתח מכונית מסחרית חשמלית על בסיס המצברים החשמליים, המנוע החשמלי והמרכב שריביאן כבר פיתחה.

כעת מודיעים מטעם פורד וריביאן כי התכנית לפיתוח רכב משותף יורדת מהפרק לעת עתה. ניראה שבתחום הייצור של רכבים חשמליים – לפורד יש הרבה מה להפסיד מביטול ההסכם.

בעוד ריביאן עושה חייל בתחום הרכבים החשמליים, ניראה שפורד מדשדשת

ריביאן מייצרת רכבים חשמליים מדגמים שונים של ג’יפים, רכבי שטח, טנדרים ורכבי עבודה שהאמריקאים אוהבים. מפתיע לציין שהחברה עוד לא מכרה כמות ניכרת של רכבים חשמליים, ובכל זאת, המנייה שלה מסתחררת כלפי מעלה. דחיות רבות בזמני הייצור והאספקה של ריביאן מרחיקות את ריביאן מלהפוך לאיום ממשי על המתחרות שלה או להיכנס לשלבים של ייצור המוני. הטנדר החשמלי הראשון מבית ריביאן, הריביאן R1T, בעל יכולות מתקדמות ומראה נוסטלגי, מפורסם בסרטון תדמית כשהוא חוצה את אמריקה. על אף ייצור ואספקה של מספר רכבים מועט והתחלתי – הקהל משתולל. ניראה שה – R1T גורף יותר עניין ופופולאריות אפילו מהסייבר טראק של טסלה.

והמניה? כאמור, הנפקת החברה הפתיעה אפילו את המנוסים שבאנליסטים, עם שווי שוק ומחיר למניה גבוהים הרבה מהמצופה. המניה שהונפקה סביבות מחיר של 78 דולרים, נמכרת כיום סביב מחיר של 120 דולרים, עליה של כמעט 20% מיום ההנפקה, רק לפני כשבועיים.

ומה עם פורד בתחום הרכבים החשמליים?

לעומת ריביאן, הכוכב העולה של הרכבים החשמליים, פורד דווקא מקרטעת. אמנם, יש לה את הטנדר החשמלי מדגם מוסטנג מאך E המבוסס על דגם המוסטנג הפופולארי של החברה – אולם על אף מספר רכבים לא מבוטל שנמכרו, ניראה שפורד לא מצליחה להמריא בתחום הרכבים החשמליים, בינתיים. באוקטובר השנה פרסם מגזין הרכב השבדי “העולם הטכני” דירוג של ארבעה רכבים חשמליים: הפורד מוסטאנג מאך E, יונדאי איוניק החשמלית, טסלה מודל Y כמובן, וסקודה אניאק. התוצאות היו הרות אסון מבחינת פורד: היא היחידה שנכשלה במבחן הבטיחות, עם תוצאות שהעלו קושי לתמרן במצבי חירום גם במהירויות נמוכות, כנראה בשל המשקל הרב של הרכב, ביחס לרכבים באותה קטגוריה המונעים באמצעות דלק. שאר הרכבים אגב, עברו – וטסלה אפילו עברה בהצטיינות. ורק על מנת לסבר את האוזן: מניית פורד נמכרת במחיר של כ – 20 דולרים למניה, קצת פחות מהמחיר למניה של ריביאן.

אז למה פורד מושכת את ידיה מהעסקה עם ריביאן?

גם פורד וגם ריביאן לא ציינו את הסיבה לשינוי התכניות, לאחר שתכנית לבניית דגם חדש של הפורד לינקולן בתצורה חשמלית – נגנז. פורד מציינת כי על אף השינוי בתכניות, היא עדיין מתעתדת לייצר מעל חצי מיליון רכבים חשמליים עד סוף שנת 2023.

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

השקעות אלטרנטיביות
למרות המהפכה הדיגיטלית 77.5% מהספרים הנמכרים מודפסים
השקעות
כיצד לגוון את תיק ההשקעות וכך להקטין את רמת הסיכון?
מה מומלץ לעשות לאחר תאונת עבודה?
המונית הרובוטית החדשה של באידו – זולה, יעילה, ומפתיעה
NFT
החיבור הדיגיטלי – פיזי של עולם ה- NFT