רכב אטונומי

בספטמבר 2019 חנכה ענקית הדיגיטל הרוסית יאנדקס נתיב לנסיעה אוטונומית בתל אביב, לבחינת האפשרויות של שילוב רכבים אוטונומיים. זו אמנם הייתה ההתנסות הראשונה של הרכבים האוטונומיים מבית יאנדקס מחוץ לרוסיה, אולם הרכבים האוטונומיים בארגון צברו מיליוני קילומטרים של נהיגה, כאשר ברוסיה כבר קיים שירות הסעות בפריפריה המבוסס על רכבים אוטונומיים.

רכב אוטונומי הוא רכב ללא נהג, שמכיר את מערכת הכבישים באזורים שבהם הוא נוסע, ויודע לזהות עצמים בסביבתו כמו גם לקבל מידע מרכבים אוטונומיים אחרים באזור, באופן שוטף. מערכת ייחודית כזו, שמשדרת מידע אודות המיקום והמצב שלה באופן בלתי פוסק ומאחסנת את המידע בנוגע למצבה כרגע בענן, מזמנת לא רק נהיגה בטוחה יותר אלא גם, בצד השני של הסקאלה, השתלטות מצד האקרים עוינים.

השתלטות על רכב שנשלט מהענן באמצעות פריצה דיגיטלית עלולה להיות עניין מסכן חיים. הפגיעה במערכות של רכב אוטונומי תוך כדי נהיגה עלולה להשפיע על מערך ההחלטות המתקבל באופן ממוחשב ובהחלט לגרום לתאונה. למה חשוב שרכבים אוטונומיים ימשיכו לשדר נתונים בפרוטוקול פגיע המאפשר פריצה, למה חשוב כל כך שרכבים אוטונומיים ישדרו מידע על גבי פלטפורמה חשופה כל כך לפגיעות, ואיך הפוטנציאל לפריצה לנתונים הדיגיטליים של רכבים חשמליים מוליד כר של חברות סטארט-אפ המציעות פתרונות הגנה?

שטף של מידע שעובר ליצרניות באופן רצוף

כל רכב אוטונומי מצוייד בכרטיס חכם שמעביר מידע באופן שוטף בנוגע למצבו המכאני, למיקומו ונתונים נוספים, ליצרנית הרכב האמונה על התפקוד המיטבי של הרכב. כל המידע הנשלח מהכרטיס החכם של הרכב מאוחסן בפלטפורמת על הענן, וכפי שאפשר לשער, מדובר בכמויות אדירות של נתונים הנשלחים בכל רכב אוטונומי, בכל העולם, בכל יום. אצל חלק מדגמי הרכבים האוטונומיים, ניתן במקרה חירום לשלוח פקודות בסיסיות דרך הכרטיס החכם אל הרכב, כמו למשל לכבות את מנוע הרכב או לעצור אותו.

כפי שכולנו יודעים, בשנים האחרונות מתקפות סייבר רק הופכות פופולאריות יותר. מערכות ענק כבר נפרצו, ביניהן מערכות בנקים, רשתות חברתיות ואפילו מאגרי נתונים של יצרניות רכב רק השנה נפרצו מאגרי הנתונים של חברת BMW ומאות אלפי רשומות של לקוחות נגנבו.

בסוף שנת 2020 פורסם דו”ח של רשויות העוסקות בהגנת סייבר, בו נכתב כי מעל 19,000 מערכות שונות של הרכבים האוטונומיים השונים יהיו צפויות להיות חשופות בפני מתקפת סייבר. השתלטות על מערכת זרימת הנתונים של רכבים אוטונומיים עלולה להשפיע על הרכב בעת ההשתלטות בדרכים שונות, החל משינוי המוזיקה הנשמעת ברכב, הפעלת מערכת המגבים או שינוי הטמפרטורה במערכת בקרת מזג האוויר – וכלה בהסטה אקראית של ההגה או עצירת הרכב.

מיזמים וחברות סטארט אפ שכבר מציעים פתרונות למתקפות סייבר על רכבים חשמליים

מספר חברות הסטארט אפ המציעות פתרונות וטכנולוגיות לטובת הרכבים האוטונומיים, בישראל ובעולם, נמצא בסימן מובהק של עלייה. בשנה האחרונה, ראינו יותר מעשר הנפקות באמצעות חברת ספאק, של חברות סטארט אפ בתחום טכנולוגיות הרכבים האוטונומיים. בין המיזמים שכדאי להזכיר כאן אפשר להזכיר למשל את מובילאיי, שנמכרה בשנת 2018 לאינטל  את קוואנטומסקייפ שפיתחה סוללה בעלת ניצולת גבוהה של האנרגיה המאפשרת לרכבים חשמליים לנסוע מרחקים גדולים יותר בין טעינות, את REE המפתחת מערכות חכמות לרכבים חשמליים כאשר רכיבים רבים של המערכת נמצאים דווקא בגלגלים ולא מתחת למכסה המנוע, את Valens שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת העברת כמות גדולה מאוד של נתונים בין רכבים אוטונומיים, ועוד. חברה אחת שמעניין להכיר היא חברת Karamba Security, שהוקמה בשנת 2015 ומאז מפתחת מעין “אנטי וירוס”, רכיב תוכנה שמונע השתלטות או מתקפת סייבר על המערכות הדיגיטליות של רכבים אוטונומיים. חברת Karamba כבר משתפת פעולה עם יצרניות רכב רבות והמערכת שלה, המכונה ThreatHive, הן מהייחודיות והיעילות הקיימות כיום בעולם הרכבים האוטונומיים.

לבדיקה, השוואה וניתוח אלטרנטיבי בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

ה - SUV של טסלה
ה – SUV של טסלה נחת בארץ: טסלה Y הג’יפון החשמלי הראשון בישראל
פרויקטים בעולם התשתיות
הפרויקטים הגדולים בעולם בתחום התשתיות
בלוקצ'יין
מה זה בלוקצ’יין?
בניין
מס ירושה עולמי – המס שכל משקיע חייב להכיר
השקעות אלטרנטיביות
השקעות אלטרנטיביות: המלך הורדוס ועולם התשתיות